Prima pagină > Nostalgie > O CASĂ DE PE BULEVARDUL JUSTIŢIEI

O CASĂ DE PE BULEVARDUL JUSTIŢIEI

La prima vedere pare o casă de ţară, pierdută undeva…într-un peisaj subcarpatic, printre culmi şi coaste domoale şi prietenoase. Dar nu este aşa. În ciuda aspectului rural, casa se găseşte în mijlocul urbei, pe strada Ion Mihalache, fiind o curiozitate din punct de vedere estetic şi o mărturie a modului în care a evoluat oraşul.
Bulevardul pe care se află a fost tăiat pe la sfârşitul veacului al XIX-lea, pe vremea lui Iosef T. Oroveanu (primar liberal între 1883-1884), unul dintre binefăcătorii Râmnicului de odinioară. Este cel mai vechi bulevard trasat pe harta oraşului, anterior bulevardelor Cuza, Gării, Digului, Eroilor ş.a. Înainte s-a numit (succesiv) bulevardul Justiţiei, Prefecturii, Independenţei.
Fotografia am făcut-o într-o după-amiază de toamnă, urmărind jocul de lumini şi umbre asupra bătrânei case de pe Ion Mihalache. Am căutat să prind pe peliculă plastica sculpturală a luminii de octombrie, ce mângâia blând pereţii casei cocoţate cu câţiva metri faţă de stradă, rămasă în geografia prezentă a oraşului ca o relicvă de arhitectură veche românească.
Rândurile de mai sus au fost scrise cu câţiva ani în urmă. Între timp, căsuţa arhaică de pe vechiul bulevard a dispărut… În locul ei a apărut o casă modernă cu mai multe niveluri, valorificând la maximum bucata de pământ din inima urbei. Am fotografiat-o şi pe aceasta, numai că… atunci când am apăsat pe declanşator n-am simţit nicio emoţie. Casa e mută, nu spune nimic trecătorului dornic să afle poveştile străzilor de ieri, poveşti stinse pentru totdeauna odată cu ştergerea din geografia oraşului a unor case în care au trăit generaţii întregi.

  1. dibu
    21/02/2010 la 18:06

    In drumul meu spre scoala, parcurg si strada Independentei.De multe ori am admirat casa(din prima fotografie) si sincer spun chiar imi doream sa inoptez macar 1-2 seri in ea.Parea ceva foarte frumos, aflata la inaltime, „arhitectura” imi aducea aminte de casa strabunicilor.Din cate imi aduc aminte,casa avea si o prispa unde mereu se odihneau niste pisicute.
    Vara, aflandu-ma in vacanta, nu mai frecventam strada atat de des, iar in septembrie am observat acea constructie ce sincer mi-a rupt orice amintire din copilarie legata de casa de la tara a strabunilor.
    Imi pare bine insa ca ati reusit sa fotografiati macar o parte din ce era mai de mult „o amintire a mea”
    Va port un mare respect pentru ceea ce faceti, acest blog ar trebui sa fie citit de toti locuitorii orasului si nu numai.
    Pacat ca adolescentii de astazi, cu foarte mici exceptii, au alte preocupari iar cei mari deja au capul incarcat cu destule probleme.
    Ma intreb adesea de ce nu si ceilalti copii,adolescenti de varsta mea nu observa si nici nu sunt interesati de frumusetile ascunse ale acestui oras.Si eu am timp sa butonez tastatura, sa ma uit la tv..dar imi place nespus sa descopar ceea ce dumneavostra ne oferiti pe „tava”.

    • 21/02/2010 la 20:49

      Mă bucur că-mi apreciezi munca, Andreea. Blogul nu e pentru toţi locuitorii oraşului, ci doar pentru cei care, asemenea ţie, „vibrează” atunci când admiră ceva vechi şi frumos. Fotograful francez Nadar spunea că „există oameni care ştiu să vadă şi alţii care nici nu ştiu să privească…”. Sunt persoane (nu puţine) lipsite de însuşirea de a reţine, de a-şi întipări pe retină imagini vizuale. Multora le lipseşte simţul proporţiilor geometrice şi al culorilor, ei nefiind dotaţi cu însuşirile de percepţie necesare spre a fi captivaţi de creativitatea şi originalitatea unei realizări arhitectonice. Tu ai o reacţie emoţională când vezi o casă frumoasă, dar multă lume nu simte nimic în faţa unei astfel de case.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

