Prima pagină > Memorie > PIPI CONTRA VÂNTULUI

PIPI CONTRA VÂNTULUI

Fotografiez detalii ale unei creste ornamentale de acoperiş la Casa Lupescu, pe strada omonimă. Lângă mine opreşte un tip şi mă întreabă dacă fotografiez pentru moştenire sau pentru presă. Pentru frumos, îi răspund. Da, zice tipul, asta a fost o casă… şi pleacă. Dacă stau să mă gândesc bine, fotografiam şi pentru moştenire. Nu a mea. A noastră, a râmnicenilor. A celor (puţini) care ştiu să aprecieze o astfel de moştenire.
Am ieşit aşadar (din nou) la vânătoare de detalii arhitectonice. Ca de obicei mi-am îndreptat obiectivul spre ornamentele extrovertite ale caselor de acum ani şi ani de zile, mijloace de comunicare a valorilor sociale şi culturale, ignorate de arhitecţii zilelor noastre. Arhitectura modernă neglijează unul dintre rolurile decoraţiei şi anume, acela de a păstra interesul vizual pentru clădire, indiferent de gradul de apropiere faţă de ea, în favoarea depărtării: clădirea modernă are un surplus de interes privită de la distanţă. Numai că eu nu vreau să privesc o clădire de la distanţă. Dimpotrivă! Vreau s-o admir de aproape, s-o simt, să-i descopăr secretele. Pentru un hedonist ca mine, ornamentul este o sursă de plăcere vizuală, fără de care ochiul şi creierul ar lucra în gol, fără a recepţiona informaţie. Îndepărtarea ornamentelor de pe faţadele vechilor case ori suprimarea acestora în cazul imobilelor moderne îmi creează un teribil disconfort emoţional. O arhitectură fără culoare, textură sau ornament este o pedeapsă greu de îndurat pentru un paseist îndărătnic, obişnuit să se plimbe pe străzi vechi şi liniştite, oaze ale trecutului într-un prezent confuz şi nesigur.

Există în geografia oraşului case care plâng. Plâng încet, din pricina vârstei şi a ignoranţei celor ce le trec pe dinainte. Plâng fiindcă îşi simt sfârşitul aproape, nebăgate în seamă de orăşeni. Ei sunt cei ce le fac să sufere şi tot ei le condamnă la moarte. Sunt case vechi, zic ei. Frumoase în copilăria şi tinereţea lor, ajunse urâte acum din pricina nepăsării semenilor ori datorită intervenţiilor neavenite. În cazul în care nu este dărâmată, o casă veche este „modernizată” prin „reabilitare”. Se înlătură ornamentele, se schimbă tâmplăria, eventual se adaugă un etaj sau mai multe. Obligatoriu se construieşte un zid (nu gard) de jur-împrejurul casei. „Reabilitarea” e gata. Cosmopolitul proprietar care n-a auzit de modernitatea tradiţiei e mulţumit. Dar casa? Casa nu mai este aceeaşi. Nu mai plânge, e mută. Şi-a pierdut sufletul. E o casă nouă; unora le place, altora nu…

Tura de azi mi-a întărit sentimentul că trăiesc într-un oraş hărtănit, abulic şi neiubit. Solitar în tabăra paseist-conservatoare, am de multe ori impresia că fac pipi contra vântului. Nu văd pe nimeni să mi se alăture în întreprinderea mea. Am nimerit oare în marea postmodernităţii, populată doar de admiratori ai arhitecturii închisorilor? Fără îndoială că par un trăsnit în ochii multora care mă văd holbându-mă prin vizor înaintea unor decoraţii de arhitectură. Dar nu-mi pasă. Am nevoie de stimuli vizuali din mediul înconjurător. Nu pot renunţa la plăcerea de a fotografia un peisaj, un ornament ori un chip frumos. E un privilegiu de care mă bucur în anumite zile. Azi a fost una dintre ele.


Casa A. Antonescu, Bd. Cuza, detaliu


Casa A. Antonescu, Bd. Cuza, detaliu copertină


Casa Baldovin, Str. T. Vladimirescu (fostă Carol I), detaliu


Casă pe Str. Drăgăicii, detaliu


Casa Lupescu (Palatul Fiscal), Str. Gh. Lupescu


Streaşina unei case pe Str. Domnească


Casa Gherghiceanu, Str. Domnească, detaliu lucarnă

Categorii:Memorie
  1. Andrei Stefan
    09/11/2010 la 21:32

    NU esti singur, maestre…Sunt alaturi de tine in demersul tau… Ai de facut doar apelul si voi raspunde prezent!

  2. 10/11/2010 la 08:46

    Mulţumesc, paseistule!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

