Prima pagină > Nostalgie > Pe Strada Ion Mihalache

Pe Strada Ion Mihalache

E o după-amiază calmă de martie, una dintre acelea rare în care vântul răsăritului nu bate peste oraş… Sunt pe Strada Ion Mihalache, fostă Independenţei, fostă Prefecturii, fostă Justiţiei, unul dintre cele mai vechi bulevarde ale urbei, tăiat de un edil de care nimeni nu-şi mai aduce aminte, Iosef Oroveanu (1883-1884). În capătul dinspre Primărie, strada coboară, semn că ne apropiem de râu, aflat nu departe, la capătul Străzii Eminescu. Iau în vizor o casă în stil neoromânesc despre care nu ştiu mare lucru. Ştiu doar că-mi place s-o privesc ori de câte ori trec pe stradă. Am fotografiat-o de mai multe ori, iar acum mă gândesc să iau câteva detalii cu un obiectiv cu focală mare. Fotografiez mai întâi un vechi cârlig de lampă amplasat deasupra uşii principale. Observ apoi pe peretele de sud-est o veche şi ruginită plăcuţă de la Asigurarea Românească, interbelică. O raritate în geografia oraşului, cele mai multe dispărând odată cu demolarea ori modernizarea caselor. Se făceau asigurări împotriva incendiilor, accidentelor, spargerilor, iar oferta şi era variată. Duc aparatul la ochi şi – aşa cum mi se întâmplă de atâtea ori – un prost opreşte lângă mine şi mă întreabă de ce fotografiez. Ce să-i explici, individului? Îl întreb dacă-i interzis, iar el îmi spune că dacă mă prinde proprietarul, un avocat,… ăla sunt! Îi dau replica: ceea ce nu e interzis e permis! şi-mi văd de treabă. Individul îşi vede şi el de drum (era cu maşina).

Fotografiez plăcuţa, veranda şi casa în ansamblu. Arcele în plin cintru se sprijină pe stâlpi simpli, cu capiteluri ce înfăţişează efigia lui Icar, personajul mitologic căzut în Marea Egee după ce aripile de ceară i s-au topit când s-a apropiat prea mult de Soare. Îl felicit pe proprietar deoarece a renovat cu atenţie casa de pe Strada Ion Mihalache, spre deosebire de vecinul său mai „din deal” care şi-a bătut joc pur şi simplu de un imobil în manieră meridională, maură. Mă încearcă un sentiment de amărăciune că n-am fotografiat casa înainte de modernizare (citeşte mutilare), aşa cum sufăr atunci când văd că mai dispare o „vechitură”. Nimănui nu-i trece prin cap să carteze şi să arhiveze fondul ce încă supravieţuieşte (nu pentru mult timp!). Ne întrebăm de ce printre sarcinile serviciului de urbanism din cadrul Primăriei nu se numără şi obligaţia de a inventaria şi fotografia vechile imobile cu valoare estetică, răspândite pe harta oraşului. Am putea astfel păstra imaginile unor clădiri, în virtutea unor viitoare reconstrucţii, ori numai pentru a fi admirate de generaţiile viitoare. Cine însă se gândeşte la viitor într-un oraş ca al nostru? Aici, ca oriunde în România, doar PREZENTUL contează. Lumea începe cu noi! Trecutul şi viitorul sunt două noţiuni abstracte, care nu interesează pe nimeni.

  1. 01/04/2011 la 06:42

    Tare frumoasa casa.Vad ca si gardul e intretinut,ciresii din fata sint tunsi.Probabil ca si curtea sau gradina.Imi inchipui ce oaza de relaxare in lungile dupaamieze de vara.
    Felicitari celui care s-a ingrijit de casa.Probabil a fost locuita tot timpul,iar cei care au locuit-o au fost mai…indestulati.

  2. 01/04/2011 la 07:15

    O foarte frumoasa casa care ar infrumutesa orice loc din tara! Excelent ca o aduci la cunostinta publicului! Este bine ca e ceva teren in jurul ei pentru a ii putea admira mai pe indelte proportiile reusite .
    Carligul de lampa este o raritate, impreuna cu fereastra de la mansarda care are un ancadrament in stil Art Nouveau remarcabil, la care de adauga si motivul de pe capitelul coloanelor a ceea ce eu zic ca reprezinta Pasarea Phoenix. Acest simbol are referinte frecvente in escatologia crestina si este mai probail sa fie amintit in compozitii arhitecturale neoromanesti care se inspira din aceste discursuri decat din miturile antice grecesti (eg Icarus). Pasarea Phoenix poate fi o referinta ca aceasta casa neoromanesca este ridicata pe locul uneia vechi incendiate sau ca familia proprietarului initial si-a revenit dintr-o mare incercare (boala, razboi, faliment, etc.)
    Valentin Mandache
    Case de Epoca

    • 01/04/2011 la 07:34

      Ştiţi ce mi-ar plăcea? Să mergem o dată împreună pe străzile liniştite ale urbei noastre de provincie. Sunt convins că aş avea multe de învăţat de la dumneavoastră, dovadă că la o simplă privire descoperiţi detalii invizibile pentru majoritatea dintre noi. Cum se spune, aveţi ochiul format şi „vibraţi” atunci când contemplaţi o operă de artă, având o reacţie emoţională în faţa unei vechi case româneşti. Mi-aduc aminte de ce spunea fotograful francez Nadar: „Există oameni care ştiu să vadă şi alţii care nici nu ştiu să privească…”.

  3. 01/04/2011 la 07:52

    Sper sa pot trece cat mai curand prin Ramnicu-Sarat si o sa va contactez negresit! Pentru mine este cel mai benefic e sa explorez un loc in compania unui expert local. Multumesc de invitatie! Cunostintele mele in ale arhitectrii istorice, atat cat sunt, sunt rezultatul a mai mult de doua decade de „transpiratie” in ale studiatului si experientei de munca pe diverse meleaguri 🙂
    VM, Case de Epoca

  4. liviu
    13/04/2011 la 15:35

    felicitari pentru blog! l-am descoperit intamplator.
    am plecat de multi ani din oras dar am amintiri foarte frumoase.
    mi-au placut mult pozele de epoca si revederea multor locuri dragi.

  5. 14/04/2011 la 21:13

    Blogul e minunat ca si idee, dar ce este insa foarte frumos, e felul cum scrii! Felicitari! Cand ma intorc pe acest blog e ca si cum m-as intoarce in Ramnic.

    • 14/04/2011 la 21:24

      Mulţumesc, Gabriela. Mă bucur că munca mea te aduce mai aproape de locul de baştină.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

